
During the Second World War, large, powerful searchlights with carbon arc lamps were used by the military. For example, in air defense as a supplement to anti-aircraft guns, as markers for artillery and as searchlights for ships. These searchlights were available in standard versions with parabolic mirrors measuring 60, 90, 110, 150 or 200 cm in diameter, which were silver-plated on the inside to be highly reflective. They had an arc lamp made of two pressed tungsten-carbon rods in their focus. The parabolic searchlight was closed at its front opening with heat-resistant quartz glass in the form of a round cover and could be opened up to replace the carbon rods and for maintenance. The arrangements required a high electrical output (approx. 12-15 kilowatts), which was generated by petrol or diesel-powered units or by a generator on board a truck carrying the headlight with its traction motor.Source: https://de-academic.com/dic.nsf/dewiki/446005Example video: https://www.youtube.com/watch?v=9D4EG9AJVio
60 cm anti-aircraft searchlight (Flak-Sw 36) with Sd.Ah 51
Der Flakscheinwerfer SW 36 Flakscheinwerfer wurde Ende der 1930er Jahre entwickelt. Es war ein leichtes und handliches Gerät, einfach zu implementieren. Seine Hauptaufgabe war die Suche und Aufklärung feindlicher Flugzeuge in geringer und mittlerer Höhe. Der Projektor ist mit einem Generator verbunden, der ihn mit Strom versorgt.
Der 60-cm-Projektor ist mit einem parabolischen Reflektorglas mit 60 cm Durchmesser ausgestattet. Die Brennweite beträgt 250 mm. Wie bei schweren Projektoren ist die hochdichte Bogenlampe umgekehrt im Projektor montiert. Das gestreute Licht beträgt 135 Millionen Candela. Der Lichtbalken kann bei günstigen Wetter-bedingungen auf eine maximale Höhe von 5200 m befördert werden. Die optimale Einsatzhöhe liegt bei 1500 m. Bei Strahlstreuung kann die Suche nach einem Ziel jedoch bis zu einer Entfernung von 3500 Metern erfolgen. Der Verbrauch beträgt 90 Ampere bei 60 Volt. Dank der Griffe, die der hinter dem Projektor sitzende Raummanager implementiert, kann der Projektor vor Ort und im Azimut manuell ausgerichtet werden. Der Strahl kann durch einen Jalousieverschluss blockiert werden.
Zum Aufbau des Projektors ist eine Gruppe von fünf Personen erforderlich:
1. Raumchef, der die Befehle erteilt.
1. Soldat, der für die Überwachung und Standortfindung des Projektors zuständig ist. Sie ist im Falle einer Panne für die Wartung und Reparatur zuständig. Er unterliegt den Anweisungen des Raumleiters.
1. Soldat, der für den Aufbau des Projektors und die Ausrichtung des Strahls auf das Ziel verantwortlich ist.
1. Soldat, verantwortlich für den Generator.
Der LKW-Fahrer.
Die Stromversorgung erfolgt über einen Stromaggregat-Generator (380V/60V; 90A; 8 KW) u.Anhänger (D). die einen Strom von 85 Volt liefert. Der Generator ist mit einem BMW Typ 315 Motor ausgestattet. Er ist über ein 1100 Meter langes Kabel mit dem Projektor verbunden. Dieser 750 kg schwere Generator ist auf der Heckplattform eines Fahrzeugs montiert und sorgt für die Traktion der Anhänger-/Scheinwerferbaugruppe. Bei der Bewegung wird der Suchscheinwerfer auf einem leichten 1-Achs-Anhänger vom Typ Sd .Ah 51 montiert. Unter Kampfbedingungen kann der Generator ebenso wie der Suchscheinwerfer am Boden in vorbereiteten und vereinbarten Schusspositionen installiert werden.
Die Sektion verfügt über die gleichen Übertragungsmittel wie die Sektion der Schwerprojektoren. Es ist mit der dazugehörigen leichten Flak-Batterie verbunden.
Weight:
Long:
Width:Height:
Intensity:
Lamp voltage:Transport:
Manufacturer:
Produktionsjahr:
Number of pieces built:
643 Kg1880 mm1360 mm
1560 mm
90 Ampere
60 Volt
Sd.Ah. 51
AEG, Bodenbach Zeiss, Jena
1941 - 1945
6376

150 cm Flakscheinwerfer 34 / 37 auf Sd.Ah. 102 / 104
When the German army was rebuilt in 1935, it took over some 110 cm searchlights for anti-aircraft guns from the Reichswehr. However, the only new ones built were the 60 cm Sw. for the light anti-aircraft guns and the newly developed 150 cm Sw.34 for the heavy anti-aircraft guns. This, like the associated machine set 33 or 37, was initially mobile on the two-axle special trailer 102. which was later replaced by the Sd.Ah. 104 with double suspension. Both types were equipped with a self-regulating inverted high-performance lamp, a glass parabolic mirror with a diameter of 150 cm and a focal length of 650 m. "Invert" means that the lamp was mounted upside down, i.e. hanging, in the searchlight housing. The power source was the mobile machine set 33 or 37 with 200 amps, 110 volts, about 24 kW. At the outbreak of the Second World War, each searchlight battery was equipped with nine 150 cm anti-aircraft searchlights 34 or 37, the dark search device 41 and nine ring judge directional listeners (listening devices) (RRH for short), which served as locating devices for the searchlights. This number was increased to 16 anti-aircraft searchlights per battery during the course of the war.
Technical data: 150 cm Flak searchlight 34
Technical data: 150 cm Flakscheinwerfer 37
Glass parabolic mirror:
High performance lamp:
Power consumption:
Working voltage:
Beam range:
Light height:
150 cm diameter inverter
1,000 million candelas
200 A
78 V
10.000 m
12,000 m at 90° tilt angle
Glass parabolic mirror:
High performance lamp: Beam range: Beam height:
150 cm Durchmesser Inverter
1.200 Millionen Candela
12.000 m
15.000 m
bei 90° Kippwinkel



Flakscheinwerfer 200 cm - Typ 40 B auf Tragbrücke zum Sd.Anh. 204 (Deutsches Reich)
The 200 cm anti-aircraft searchlight is a device used by heavy anti-aircraft artillery and is used to attack air targets. It is equipped with a self-regulating inverted high-performance
The lamp is equipped with a direct current arc lamp based on the Beck system. The 60 kW machine set serves as the power supply. The lamp control unit contains all the devices required for the advance and rotation of the carbons. The carbon holder contains all the components required to supply the carbons with electricity and to impart the movements required by their combustion. After each use of the lamp, the mirror, cover glass, deflecting mirror and carbon holder had to be cleaned of carbon vapor deposits.


Arc length: Energy requirement: Diameter: Length: Burning time: Glass parabolic mirror diameter: Focal length: Light intensity: Range: Directional drive: Command transmission: Manufacturer: Special feature: Inventory number:
about 50 mm 100 V, 450 A positive carbon 24 mm800 mm about 1h200 cm 86 cm 2.4 x 10⁹ cd depending on the weather 13 to 15 km electrical, remote controlled, or by hand RW and HW sequence indicator system C41 coast Siemens - Schuckert AG, Dept. of Industry, War and Shipbuilding, Berlin-Siemensstadt (azg) lamp focusing adjustable to “collect” or “scatter” 6283
negative carbon 20 mm 300 mm about 2h
Machine set 60 kW for anti-aircraft searchlight 200 cm on supporting bridge for Sd.Anh. 204 (German Reich)
Request code:Generator drive: Generator output: Mass: Manufacturer:Inventory number:
L 55918 Daimler-Benz-V 12-cylinder petrol engine type 148 with 6020 cm? displacement 113 V, 500 A direct current for the lamp, 110/220 V, 50 Hz, 4.2 KVA for the straightening system 2970 kg Siemens - Schuckert AG, Dept. of Industry, War and Shipbuilding, Berlin-Siemensstadt (azg) 6284
Anti-aircraft searchlight "Parasit"
From 1940 onwards, an anti-aircraft searchlight with the code name "Parasit" was used in the 5th anti-aircraft battery "Stand Heide" and the light anti-aircraft position on the "Höltjer Höhe". These special models were so-called searchlight guide devices. After it was determined that the manually controlled anti-aircraft searchlights could not follow the incoming aircraft quickly and precisely enough, a 200 cm anti-aircraft searchlight 40 was coupled with a radio measuring device (locating device). In this special case, Freya antennas were mounted on the devices either on top or on the left and right.
The values were then transmitted to the elevation gunner in front of the elevation receiver using the transmission device 37. The gunner adjusted the follow-up pointer accordingly using the elevation handwheel.
This headlight was then used in the headlight trains as a leading headlight, which indicated the direction for the other headlights.

One of the little known photos of a "Parasit" anti-aircraft searchlight. Here the Freya antenna is installed on top of the device. Example photo: Ebay auction